Alagút-világítás, amely
legyőzi a távolságot
világítás okozta káprázás miatt, de kiderült, hogy egyáltalán nincs ilyen probléma. A TunLite LED-es lámpatestek megfelelő fényeloszlást és egyenletes megvilágítást biztosítanak, emellett a rendszerszerű megoldás nagyon vonzó a maga teljességében.”
– Berth Torsson műszaki projektvezető, Trafikverket (svéd közlekedésfelügyelet)
A göteborgi Lundbytunnel nagy távolságra igényelt világítást. A 2,2 km-es alagút világítási rendszere a nap 24 órájában működik. Amikor a meglévő lámpatestek élettartama lejárt, a Trafikverket, a svéd közlekedésfelügyelet a csúcstechnikát képviselő helyettesítést keresett.
Számos szabványnak kellett megfelelni, amíg az alagút-világítás legyőzte a távolságot. A Trafikverket olyan energiatakarékos világítótesteket keresett, amelyek fehér fényt biztosítanak megfelelő színmegjelenítéssel. Mivel a karbantartás üzemszünetet jelent és költséges, a világításnak hosszú élettartamúnak kellett lennie. Végül pedig a rendszernek meg kellett felelnie a fényerőre vonatkozó előírásoknak, és egyenletes megvilágítást kellett adnia, sztroboszkóphatás nélkül.
A Philips TunLite LED-es lámpatesteket vizsgálatnak vetették alá. – Vizsgálatot végeztünk 10 darab 66 W-os TunLite LED-es lámpatesten – magyarázza Berth Torsson, a Trafikverket műszaki projektvezetője. – A LED-es eredmények annyira jók voltak, hogy próbát tettünk a teljesítmény 61 W-ra csökkentésével. Az eredmény valóban lenyűgöző volt, így felszereltünk 160 lámpatestet az alagút középvonalában a mennyezetre. A lámpatestek közötti távolság 8 méter, szemben a korábbi 6 méteres távolsággal. Most úgy döntöttünk, hogy a teljes alagútban LED-es lámpatesteket szerelünk fel.
Most kevesebb lámpatestre van szükség, ami csökkenti az összköltséget. Ráadásul az új világítás növelte a biztonságot az alagútban. Berth Torsson erről így beszél: – Az alagút használói nagyon kedvezően reagáltak. Úgy érezték, hogy a fehér LED-es világítás sokkal nagyobb fényt ad a régi SON lámpák sárga fényénél. Emellett jobb színmegjelenítést tapasztaltak (70 Ra), ami javítja a közlekedés biztonságát az alagútban.
A forradalmian új LED-es lámpatestek üzemideje 60 000 óra, ami minimálisra csökkenti a karbantartási költségeket és az üzemszüneteket. Az energiafogyasztás évente 21 000 kWh-tal csökkent, míg a szén-dioxid-kibocsátás 25 000 kg-mal lett kevesebb.